Nieuwsbericht

Duidelijk minder stikstofdioxide in autovrij Utrecht

19 oktober 2015

De afsluiting van de Utrechtse binnenstad tijdens de Grand Départ van de Tour de France op 4 juli heeft geleid tot een duidelijk meetbare vermindering van de hoeveelheid stikstofdioxide in de lucht met name op drukke wegen en kruispunten. Dat blijkt uit metingen door het KNMI in het kader van een fietsmeetexperiment. De resultaten zijn op 19 oktober gepresenteerd tijdens de workshop ”Meten op stadsniveau”.

Op die workshop bij het KNMI in De Bilt zijn de nieuwste ontwikkelingen besproken op het gebied van meten en meetnetwerken in de stad. Doel van de workshop was het bijeenbrengen van wetenschappers die zich bezig houden met het ontwikkelen van lichtgewicht sensoren die in staat zijn vervuilende gassen te meten, zoals stikstofdioxide (NO2). NO2 is één van de belangrijkste luchtvervuilende gassen in Nederland, maar het is ook belangrijk voor klimaatverandering omdat het ozon vormt, een belangrijk broeikasgas.

Unieke metingen op de fiets tijdens Grand Départ

De interesse van het KNMI in lichtgewicht sensoren heeft alles te maken met de verwachte lancering van het TROPOMI satelliet instrument medio 2016. Het KNMI heeft de leiding over deze internationale “milieu- en klimaatsatelliet”, die met unieke hoge ruimtelijk resolutie van 7x7 km broeikasgassen en vervuiling gaat meten over de hele wereld. Daarmee kan TROPOMI informatie over luchtkwaliteit op stads- of zelfs wijkniveau leveren. Met het fietsexperiment kunnen variaties in luchtkwaliteit op nog kleinere schaal in kaart worden gebracht. Door die gegevens te combineren met de satellietmetingen kunnen de gegevens van TROPOMI ten volle benut worden.

Overzichtskaart van Stikstofdioxide concentraties in Utrecht op een gewone woensdagochtend 3 juni 2015. De oranje-rode kleur wijst op verhoogde concentraties stikstofdioxide met name bij drukke kruispunten en drukke wegen. Bron KNMI
Overzichtskaart van Stikstofdioxide concentraties in Utrecht op een gewone woensdagochtend 3 juni 2015. De oranje-rode kleur wijst op verhoogde concentraties stikstofdioxide met name bij drukke kruispunten en drukke wegen. Bron KNMI
Stikstofoxide gemeten tijdens de eerste etappe van de Tour de France op 4 juli 2015 in een autovrije binnenstad van Utrecht. Blauw correspondeert met lagere concentraties stikstofdioxide. Bron KNMI
Stikstofoxide gemeten tijdens de eerste etappe van de Tour de France op 4 juli 2015 in een autovrije binnenstad van Utrecht. Blauw correspondeert met lagere concentraties stikstofdioxide. Bron KNMI

Dit voorjaar stelde het KNMI een innovatiebeurs beschikbaar voor het fietsmeetexperiment met een mobiel lichtgewicht meetinstrument waarmee op straatniveau naast de hoeveelheid NO2 ook weergegevens worden gemeten. Het meetinstrument dat voor de metingen op de fiets is gebruikt is ontwikkeld door het KNMI. Medewerkers van het KNMI en studenten van het Utrechtse University College fietsten in juni en begin juli met die meetstations door Utrecht. Ook tijdens de Grand Départ van de Tour de France zijn de Utrechtse binnenstad metingen verricht. De tourstart was een ideale gelegenheid om te meten wat de lokale effecten van het verkeer zijn op NO2. De binnenstad van Utrecht was toen immers vrijwel geheel afgesloten.

 

Recente nieuwsberichten

  1. Gedimde zon door rook en zand

    Boven Nederland is een waterige rode zon te zien. Dit wordt veroorzaakt door rook van de bosbrand...

    17 oktober 2017 - Nieuwsbericht
  2. Zeldzame orkaan Ophelia bij Ierland

    Orkaan Ophelia zet nu koers naar Ierland. Het is een uitzonderlijke situatie: een tropische orkaa...

    16 oktober 2017 - Nieuwsbericht
  3. De graadmeter voor klimaatverandering

    De verandering van de wereldgemiddelde temperatuur is een belangrijke maat voor klimaatveranderin...

    16 oktober 2017 - Nieuwsbericht
  4. Zorgen om vulkaan op Bali

    Onder de vulkaan Mount Agung op het Indonesische eiland Bali blijft het aantal aardbevingen onver...

    13 oktober 2017 - Nieuwsbericht
Toon alle pers- & nieuwsberichten