Nieuwsbericht

Duidelijk minder stikstofdioxide in autovrij Utrecht

19 oktober 2015

De afsluiting van de Utrechtse binnenstad tijdens de Grand Départ van de Tour de France op 4 juli heeft geleid tot een duidelijk meetbare vermindering van de hoeveelheid stikstofdioxide in de lucht met name op drukke wegen en kruispunten. Dat blijkt uit metingen door het KNMI in het kader van een fietsmeetexperiment. De resultaten zijn op 19 oktober gepresenteerd tijdens de workshop ”Meten op stadsniveau”.

Op die workshop bij het KNMI in De Bilt zijn de nieuwste ontwikkelingen besproken op het gebied van meten en meetnetwerken in de stad. Doel van de workshop was het bijeenbrengen van wetenschappers die zich bezig houden met het ontwikkelen van lichtgewicht sensoren die in staat zijn vervuilende gassen te meten, zoals stikstofdioxide (NO2). NO2 is één van de belangrijkste luchtvervuilende gassen in Nederland, maar het is ook belangrijk voor klimaatverandering omdat het ozon vormt, een belangrijk broeikasgas.

Unieke metingen op de fiets tijdens Grand Départ

De interesse van het KNMI in lichtgewicht sensoren heeft alles te maken met de verwachte lancering van het TROPOMI satelliet instrument medio 2016. Het KNMI heeft de leiding over deze internationale “milieu- en klimaatsatelliet”, die met unieke hoge ruimtelijk resolutie van 7x7 km broeikasgassen en vervuiling gaat meten over de hele wereld. Daarmee kan TROPOMI informatie over luchtkwaliteit op stads- of zelfs wijkniveau leveren. Met het fietsexperiment kunnen variaties in luchtkwaliteit op nog kleinere schaal in kaart worden gebracht. Door die gegevens te combineren met de satellietmetingen kunnen de gegevens van TROPOMI ten volle benut worden.

Overzichtskaart van Stikstofdioxide concentraties in Utrecht op een gewone woensdagochtend 3 juni 2015. De oranje-rode kleur wijst op verhoogde concentraties stikstofdioxide met name bij drukke kruispunten en drukke wegen. Bron KNMI
Overzichtskaart van Stikstofdioxide concentraties in Utrecht op een gewone woensdagochtend 3 juni 2015. De oranje-rode kleur wijst op verhoogde concentraties stikstofdioxide met name bij drukke kruispunten en drukke wegen. Bron KNMI
Stikstofoxide gemeten tijdens de eerste etappe van de Tour de France op 4 juli 2015 in een autovrije binnenstad van Utrecht. Blauw correspondeert met lagere concentraties stikstofdioxide. Bron KNMI
Stikstofoxide gemeten tijdens de eerste etappe van de Tour de France op 4 juli 2015 in een autovrije binnenstad van Utrecht. Blauw correspondeert met lagere concentraties stikstofdioxide. Bron KNMI

Dit voorjaar stelde het KNMI een innovatiebeurs beschikbaar voor het fietsmeetexperiment met een mobiel lichtgewicht meetinstrument waarmee op straatniveau naast de hoeveelheid NO2 ook weergegevens worden gemeten. Het meetinstrument dat voor de metingen op de fiets is gebruikt is ontwikkeld door het KNMI. Medewerkers van het KNMI en studenten van het Utrechtse University College fietsten in juni en begin juli met die meetstations door Utrecht. Ook tijdens de Grand Départ van de Tour de France zijn de Utrechtse binnenstad metingen verricht. De tourstart was een ideale gelegenheid om te meten wat de lokale effecten van het verkeer zijn op NO2. De binnenstad van Utrecht was toen immers vrijwel geheel afgesloten.

 

Recente nieuwsberichten

  1. Sneeuw in Nederland steeds zeldzamer

    Sneeuw als vandaag in Nederland is geen alledaags verschijnsel. Meestal is het gewoon niet koud g...

    11 december 2017 - Nieuwsbericht
  2. CO2 verwijderen en hergebruiken

    De wereldwijde uitstoot van CO2 bereikt dit jaar een nieuw record. Als de uitstoot de komende jar...

    08 december 2017 - Nieuwsbericht
  3. Op de vlucht voor het klimaat

    In Nederland kunnen wij ons voorlopig goed beschermen tegen zeespiegelstijging, maar elders in de...

    06 december 2017 - Nieuwsbericht
  4. Zachte november met elke dag neerslag

    De afgelopen maand had twee gezichten. November begon zacht met tijdelijk zelfs uitzonderlijke ho...

    05 december 2017 - Nieuwsbericht
Toon alle pers- & nieuwsberichten