Veelgestelde vragen over KNMI-website

Over de nieuwe KNMI-website (september 2015) is een groot aantal reacties binnengekomen. Hieronder staan de meest voorkomende vragen en opmerkingen vermeld.

Waarom is de website vernieuwd?

De belangrijkste redenen om de website te vernieuwen was de verouderde techniek die niet meer veilig en betrouwbaar was en de vormgeving die niet meer paste in een tijd waarin mobiele apparaten de overhand hebben. Bij het ontwerpen is daarom ook gekozen voor een reponsive design waarbij op zowel desktop, tablet als smartphone de gehele website is te zien. De nieuwe website geeft het KNMI ook meer mogelijkheden om producten en diensten sneller en beter aan te passen en door te ontwikkelen.

Ik kan niets meer vinden.

Het is begrijpelijk dat het moeite kost de weg te vinden op een nieuwe website met een andere opbouw, uiterlijk en navigatie. Wij adviseren de zoekmachine van de website te gebruiken bij het zoeken naar informatie op de website.   

Er staat te weinig data op de website.

De meest gangbare en gebruikte dataproducten en diensten zijn mee gegaan naar de nieuwe website, veelal in een andere vormgeving. Bij het ontwikkelen van de nieuwe website heeft het KNMI keuzes gemaakt wat wel en niet beschikbaar is. Via data.knmi.nl en data.overheid.nl zijn veel datasets van het KNMI beschikbaar.

Ik moet erg veel scrollen en klikken.

Bij het responsive design van de website is het uitgangsprincipe mobile first; de volledige website moet goed toegankelijk zijn op smart phones en tablets. Hierdoor wordt alles onder elkaar geplaatst en zijn webpagina’s in de lengte vorm gegeven. Pagina’s en navigatie passen zich aan de schermgrootte aan. Het desktop-formaat – dat ook erg verschilt tegenwoordig – is niet meer leidend. Om zoveel mogelijk te kunnen aanbieden via de homepage binnen een beperkte schermruimte zijn er extra informatielagen aangebracht.

Waarom kan ik niet het weer van bepaald postcodegebied krijgen?

Het KNMI geeft geen weersverwachtingen per plaats. De belangrijkste taak van het KNMI is het geven van weerwaarschuwingen. Die geeft het KNMI wel per provincie of per regio. In Nederland verzorgen commerciële weerbureaus specifieke weersverwachtingen op postcodegebied. Dat is wettelijk geregeld.

Waarom staan er geen provinciegrenzen op het neerslagradarkaartje?

Het neerslagradarkaartje wordt nog specifieker gemaakt. Binnenkort worden provinciegrenzen zichtbaar gemaakt, net als de rivieren. Overigens is het KNMI aan regels gebonden bij het visualiseren van neerslagradardata.

Ik wil kaartjes kunnen vergroten.

Er worden nog producten op de nieuwe website aangepast. Immers een website is nooit af en altijd in ontwikkeling. Op termijn is het mogelijk om kaartjes te kunnen vergroten. Tevens wordt het mogelijk gemaakt om provincies op het waarschuwingenkaartje aan te kunnen klikken zodat direct de waarschuwingen voor de betreffende provincie getoond worden.

Ik kan de tiendaagse verwachting niet meer printen.

De nieuwe website is schaalbaar zodat deze op meerdere devices (desktop, tablet en smartphone) bekeken kan worden. Door dit responsive design is desktop-formaat niet meer leidend en een printknop voor een webpagina is daardoor onbruikbaar. Om artikelen op de website te kunnen delen biedt de site nu andere mogelijkheden. Delen kan nu via de social media buttons facebook en twitter. Als u toch bijvoorbeeld de tiendaagse verwachting wilt printen, kunt u deze op een desktop met een zogenaamd ‘knipprogramma’ selecteren en daarna apart opslaan en printen.

Foto: KNMI