Nieuwsbericht

Stikstofdioxide meten op de fiets

05 juni 2015

Hoe schoon is de lucht die we op onze dagelijkse fietsroutes naar werk en school inademen? Het KNMI gaat dat deze maand per fiets meten in Utrecht.

KNMI-medewerkers en studenten van het Utrechtse University College fietsen hun dagelijkse routes met een meetinstrument op hun fiets. Het KNMI heeft hiervoor een stikstofdioxide-meetinstrument gebouwd dat gekoppeld is aan een mobiel weerstation en een GPS. Zo kan op straatniveau de hoeveelheid stikstofdioxide (NO2) gemeten worden. NO2  is één van de belangrijkste luchtvervuilers in Nederland.

 

 

Voorop in de mand het meetinstrument
Voorop in de mand het meetinstrument. Bron: KNMI
Stikstofdioxide gemeten op fietsroutes in Utrecht. De rode kleur betekent een grotere hoeveelheid NO2 in de lucht dan groen en blauw.
Stikstofdioxide gemeten op fietsroutes in Utrecht. De rode kleur betekent een grotere hoeveelheid NO2 in de lucht dan groen en blauw. Bron: KNMI

Meten met drones
Het RIVM en NLR (Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium) hebben interesse in deze KNMI-meetcampagne met fietslaboratoria, dat de naam City-Sonde Science-project heeft gekregen. NLR gaat in de eerste week van juli meedoen met meten door testvluchten te doen met het NO2-meetinstrument op een drone. Op die manier kan het KNMI niet alleen aan de grond, maar ook in de lucht de luchtkwaliteit meten. Het RIVM zal een dag meedoen aan de meetcampagne met hun eigen meetapparatuur om tegelijkertijd ultrafijn stof te meten naast de NO2 metingen van dit fietslaboratorium.

Nieuwe meettoepassing
Binnen het  City-Sonde Science-project wordt een op het KNMI ontwikkelde meettechniek op geheel nieuwe en authentieke wijze toegepast. De NO2-sensor is oorspronkelijk ontwikkeld om aan een weerballon opgelaten te worden. Met deze metingen worden satellietwaarnemingen gecontroleerd.

Hoge resolutie en handzaam formaat uniek in de wereld

Maar omdat de NO2-sensor weinig weegt en heel nauwkeurig is, kan deze ook ingezet worden voor het in kaart brengen van de luchtkwaliteit binnen de stad op leefniveau. De hoge tijdsresolutie van 1 meting per seconde in combinatie met een handzaam formaat is uniek in de wereld van de stikstofdioxidesensoren. Deze eigenschappen maken het instrument uitermate geschikt om mee te nemen op de fiets. Dit betekent een enorme uitbreiding ten opzichte van de huidige in Utrecht toegepaste meettechnieken, waarbij het RIVM op een beperkt aantal vaste meetpunten meet en vaak alleen in maandgemiddelden. 

Recente nieuwsberichten

  1. Herfststormen

    Sinds de laatste week van september is het weer in Nederland ronduit wisselvallig of herfstachtig...

    15 oktober 2019 - Nieuwsbericht
  2. De taiga- en Amazonebranden van 2019

    Afgelopen zomer was er veel media-aandacht voor grote natuurbranden in Siberië en de Amazone. Fot...

    08 oktober 2019 - Nieuwsbericht
  3. Arctisch zee-ijs op een-na-laagste niveau ooit

    Elk jaar neemt de zee-ijsbedekking in het Noordpoolgebied gedurende de zomer af en bereikt in sep...

    01 oktober 2019 - Nieuwsbericht
  4. September: zonnig en vrij nat

    De maand september is zonnig verlopen – gemiddeld scheen 162 uur de zon tegen 143 uur normaal. Ma...

    01 oktober 2019 - Nieuwsbericht
Toon alle pers- & nieuwsberichten