De afsluiting van de Utrechtse binnenstad tijdens de Grand Départ van de Tour de France op 4 juli heeft geleid tot een duidelijk meetbare vermindering van de hoeveelheid stikstofdioxide in de lucht met name op drukke wegen en kruispunten. Dat blijkt uit metingen door het KNMI in het kader van een fietsmeetexperiment. De resultaten zijn op 19 oktober gepresenteerd tijdens de workshop ”Meten op stadsniveau”.
Op die workshop bij het KNMI in De Bilt zijn de nieuwste ontwikkelingen besproken op het gebied van meten en meetnetwerken in de stad. Doel van de workshop was het bijeenbrengen van wetenschappers die zich bezig houden met het ontwikkelen van lichtgewicht sensoren die in staat zijn vervuilende gassen te meten, zoals stikstofdioxide (NO2). NO2 is één van de belangrijkste luchtvervuilende gassen in Nederland, maar het is ook belangrijk voor klimaatverandering omdat het ozon vormt, een belangrijk broeikasgas.
Unieke metingen op de fiets tijdens Grand Départ
De interesse van het KNMI in lichtgewicht sensoren heeft alles te maken met de verwachte lancering van het TROPOMI satelliet instrument medio 2016. Het KNMI heeft de leiding over deze internationale “milieu- en klimaatsatelliet”, die met unieke hoge ruimtelijk resolutie van 7x7 km broeikasgassen en vervuiling gaat meten over de hele wereld. Daarmee kan TROPOMI informatie over luchtkwaliteit op stads- of zelfs wijkniveau leveren. Met het fietsexperiment kunnen variaties in luchtkwaliteit op nog kleinere schaal in kaart worden gebracht. Door die gegevens te combineren met de satellietmetingen kunnen de gegevens van TROPOMI ten volle benut worden.
Dit voorjaar stelde het KNMI een innovatiebeurs beschikbaar voor het fietsmeetexperiment met een mobiel lichtgewicht meetinstrument waarmee op straatniveau naast de hoeveelheid NO2 ook weergegevens worden gemeten. Het meetinstrument dat voor de metingen op de fiets is gebruikt is ontwikkeld door het KNMI. Medewerkers van het KNMI en studenten van het Utrechtse University College fietsten in juni en begin juli met die meetstations door Utrecht. Ook tijdens de Grand Départ van de Tour de France zijn de Utrechtse binnenstad metingen verricht. De tourstart was een ideale gelegenheid om te meten wat de lokale effecten van het verkeer zijn op NO2. De binnenstad van Utrecht was toen immers vrijwel geheel afgesloten.
Als je een dynamisch energiecontract hebt heb je het vast al gemerkt: de elektriciteitsprijzen zi...
08 november 2024 - KlimaatberichtMist past bij het Nederlands weerbeeld, vooral in de herfst en winter. Wel komt mist nu veel mind...
06 november 2024 - KlimaatberichtVanaf vandaag is de nieuwe KNMI-app te downloaden. We gaan steeds eerder en gerichter waarschuwen...
05 november 2024 - NieuwsberichtAfgelopen woensdag 29 oktober werd Spanje getroffen door de zwaarste overstroming van deze eeuw. ...
01 november 2024 - Klimaatbericht