Nieuwsbericht

Gecombineerd Weer- en Verkeeralarm

02 november 2006

Met ingang van dit winterseizoen gaat het ministerie van Verkeer en Waterstaat via Rijkswaterstaat (Verkeerscentrum Nederland - VCNL) en het KNMI, het publiek efficiënter informeren als er zeer slecht weer op komst is.

Het gaat om weersomstandigheden die voor het wegverkeer grote problemen kunnen opleveren. Een voorbeeld is de grote overlast die vorig jaar 25 november op de wegen ontstond door hevige sneeuwval.

Doel is vooral de weggebruiker tijdig en volledig te informeren en daarmee de verkeersveiligheid onder barre weersomstandigheden verder te verbeteren. Hiermee kan een ontwrichting van het verkeer – met alle gevolgen vandien - zoveel mogelijk worden voorkomen. KNMI en Rijkswaterstaat werken hierin samen, ieder vanuit hun eigen expertise en verantwoordelijkheid. In plaats van twee aparte waarschuwingen (één betreffende het weer en één betreffende het verkeer) wordt in het vervolg gezamenlijk een zogeheten “voorwaarschuwing voor weer en verkeer” afgegeven. Zet het slechte weer door, dan kan dit leiden tot een gecombineerd weer- en verkeeralarm.

Informatie over een uitstaande voorwaarschuwing of weer-/verkeeralarm is dan zowel op de homepage van het KNMI, als ook op de VenW site vanAnaarBeter.nl te zien. Daarnaast is kunt u informatie opvragen op het publieksnummer van Rijkswaterstaat, 0800-8002, en diens site. Voor internetsites is een banner ontwikkeld, die verwijst naar vanAnaarBeter.nl, waar alle informatie op te vinden is.
Wij adviseren u u eerst op de hoogte te stellen van de uitstaande waarschuwingen voor weer en verkeer voor u de weg op gaat.

Bij naderend slecht weer overleggen KNMI en VCNL over de gevolgen voor het wegverkeer. Als die er zijn, volgt 12 tot 24 uur van te voren een voorwaarschuwing waarmee het publiek wordt geattendeerd op het komende slechte weer. Zet het barre weer door, dan volgt een echt weer- en verkeeralarm. Deze waarschuwing wordt uitgegeven 0 tot 12 uur voordat het extreme weer wordt verwacht. Naar verwachting zijn er per jaar ongeveer zeven voorwaarschuwingen die omgezet worden in gemiddeld vijf weer- en verkeeralarmen. Mocht het slechte weer te lokaal van aard zijn of worden, dan wordt de voorwaarschuwing niet omgezet in een alarm.

Vorig jaar 25 november stonden automobilisten urenlang vast in de file vanwege hevige sneeuwval. De filezwaarte (lengte maal duur van de files) van die dag alléén al was verantwoordelijk voor ongeveer drie procent van de totale filezwaarte over het gehele jaar 2005. Om dit soort situaties te voorkomen, wordt voortaan ruim van te voren een weer- en verkeeralarm afgegeven.

Banner weer- en verkeeralarm
Banner weer- en verkeeralarm

Recente nieuws- en klimaatberichten

  1. Opwarming overschrijdt kritisch kantelpunt voor koraalriffen

    Met de huidige opwarming van de aarde is het kantelpunt voor koraalriffen naar alle waarschijnlij...

    17 december 2025 - Klimaatbericht
  2. Klimaatscenario's voor Aruba, Curaçao en Sint Maarten

    Hoe ziet het klimaat van Aruba, Curaçao en Sint Maarten eruit in 2050 en 2100? Dat staat in de ni...

    16 december 2025 - Nieuwsbericht
  3. Een Extreem Rapport

    Zo had het kunnen gaan. Maar zo ging het niet. Met deze zinnen starten de negen weersextremen die...

    12 december 2025 - Nieuwsbericht
  4. Regenval Zuidoost-Azië verergerd door klimaatverandering

    De regenval van eind november in Sri Lanka, Indonesië en Maleisië was heviger door klimaatverande...

    11 december 2025 - Klimaatbericht
Toon alle nieuws- en klimaatberichten