Op 21 maart 2006 heeft het KNMI uit het westen van Nederland een aantal meldingen gekregen van onder andere trillende ruiten en rammelende deuren. Dit soort effecten kunnen veroorzaakt worden door aardbevingen maar in dit geval werden ze veroorzaakt door akoestische gebeurtenissen in de atmosfeer.
Laag frequent geluid, ook wel infrageluid genoemd, is voor mensen onhoorbaar en kan zich over grote afstanden voortplanten. Als zo’n atmosferische drukgolf in contact komt met een huis of gebouw kan dit leiden tot verschijnselen zoals bij een aardbeving. Bronnen van infrageluid zijn onder andere meteoren, explosies en vliegtuigen die door de geluidsbarrière gaan. Dat betekent dat het vliegtuig sneller vliegt dan de geluidssnelheid, i.e. 330 m/s oftewel 1200 km/u. Nabij het vliegtuig is de schokgolf hoorbaar als een dubbele knal veroorzaakt doordat zowel de voor- als achterzijde van het vliegtuig door de geluidsbarrière gaan. Op grotere afstand verdwijnt de hoorbare component van het geluid en reist de golf verder als onhoorbaar infrageluid.
Het KNMI registreert regelmatig infrageluid gebeurtenissen, maar ze worden lang niet altijd door mensen waargenomen. Op 21 maart 2006 rond 21:50 Nederlandse tijd was de gebeurtenis groot genoeg om door mensen te worden waargenomen en is geregistreerd door het infrageluid array in De Bilt en in Exloo. Klik voor de signalen en meer uitleg op de linken in de rechterkolom.
Met de huidige opwarming van de aarde is het kantelpunt voor koraalriffen naar alle waarschijnlij...
17 december 2025 - KlimaatberichtHoe ziet het klimaat van Aruba, Curaçao en Sint Maarten eruit in 2050 en 2100? Dat staat in de ni...
16 december 2025 - NieuwsberichtZo had het kunnen gaan. Maar zo ging het niet. Met deze zinnen starten de negen weersextremen die...
12 december 2025 - NieuwsberichtDe regenval van eind november in Sri Lanka, Indonesië en Maleisië was heviger door klimaatverande...
11 december 2025 - Klimaatbericht