Nieuwsbericht

KNMI luchtvaartdienstverlening gecertificeerd

19 februari 2007

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft het KNMI een certificaat toegekend dat voldoet aan de regelgeving die moet leiden tot de "Single European Sky", één gemeenschappelijk Europees luchtruim.

Het officiële certificaat is op 21 februari door dhr. Ing. J.H. Wilbrink, Hoofdinspecteur Toezichteenheid Luchthavens en Luchtruim van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, namens de staatsecretaris, overhandigd aan dhr. R. den Besten, Directeur Sector Weer van het KNMI.

Single European Sky Initiative
In December 2005 heeft de Europese Commissie in het kader van het “Single European Sky Initiative” (SES) de verordening voor luchtvaartnavigatiediensten vastgesteld. Daarin wordt onder meer geregeld dat iedere organisatie die luchtvaartnavigatie- of luchtverkeersdiensten wil verlenen door zijn National Supervisory Authority (NSA) gecertificeerd moet zijn volgens gemeenschappelijke eisen. In Nederland is de NSA belegd bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat. De certificatie dient plaats te vinden uiterlijk één jaar na de publicatie van de verordening in de Europese “Staatscourant”.

Al bijna 70 jaar luchtvaartmeteorologische voorlichting
Het KNMI verzorgt al sinds 1938 de luchtvaartmeteorologische dienstverlening binnen Nederland en is daar bij de Wet op het KNMI voor aangewezen. Om aan de Europese regelgeving te voldoen moest ook het KNMI een verzoek tot certificering indienen en dat is formeel gebeurd in juli 2006. Tegelijk met die aanvraag heeft het KNMI aan de NSA een uitgebreide Self-Assesment geleverd, waarin het KNMI aangeeft op welke wijze zij zelf meent te voldoen aan de gestelde gemeenschappelijke eisen, specifieker nog aan de bij deze eisen als verduidelijking opgestelde “Acceptable Means of Compliance” (AMC). De AMC zijn in onderling overleg opgesteld door vier Staten: Nederland, Duitsland, België en Luxemburg. Dit was met name nodig doordat in deze vier landen een deel van het luchtverkeer wordt geregeld door Eurocontrol, waarvan het operationele centrum zich op de luchthaven “Maastricht-Aachen-Airport” bevindt. Deze situatie waarbij diensten in verschillende lidstaten geleverd worden door de vestiging van een dienstverlener in één van die lidstaten noodzaakte tot deze bijzondere aanpak. Aan de Self-Assesment bij het KNMI hebben diverse afdelingen, die te maken hebben met de luchtvaartmeteorologische dienstverlening, bijgedragen.

Self Assesment
Uit de Self Assesment en de bijgeleverde documentatie, samen met de on-site audits kon de NSA na het stellen van een aantal nadere vragen uiteindelijk juist voor 21 december besluiten het KNMI te certificeren als  Luchtvaartnavigatiedienstverlener (Air Navigation Service Provider, ANSP) voor meteorologie. 

 

Remco den Besten, directeur Sector Weer KNMI nam op 21 februari het certificaat in ontvangst

Recente nieuws- en klimaatberichten

  1. Opwarming overschrijdt kritisch kantelpunt voor koraalriffen

    Met de huidige opwarming van de aarde is het kantelpunt voor koraalriffen naar alle waarschijnlij...

    17 december 2025 - Klimaatbericht
  2. Klimaatscenario's voor Aruba, Curaçao en Sint Maarten

    Hoe ziet het klimaat van Aruba, Curaçao en Sint Maarten eruit in 2050 en 2100? Dat staat in de ni...

    16 december 2025 - Nieuwsbericht
  3. Een Extreem Rapport

    Zo had het kunnen gaan. Maar zo ging het niet. Met deze zinnen starten de negen weersextremen die...

    12 december 2025 - Nieuwsbericht
  4. Regenval Zuidoost-Azië verergerd door klimaatverandering

    De regenval van eind november in Sri Lanka, Indonesië en Maleisië was heviger door klimaatverande...

    11 december 2025 - Klimaatbericht
Toon alle nieuws- en klimaatberichten