Nieuwsbericht

Nieuwe inzichten meten grondversnelling Groningen

07 maart 2019

Een eerder geconstateerde technische afwijking in versnellingsmeters in het Groningen-gasveld blijkt volgens laatste inzichten geen gevolgen te hebben voor de KNMI-hazardmap. Deze hazardmap geeft een inschatting weer van de mogelijke grondversnellingen door aardbevingen in de toekomst in Groningen.

Deze technische afwijking, een deel van de versnellingsmeters in Groningen had een afwijkende fabrieksinstelling, is in december 2018 gecorrigeerd. Het was nog wel onduidelijk welk effect de geconstateerde afwijking had op de hazardmaps.

Een internationaal samengesteld expertteam onder leiding van prof. dr. Julian Bommer, heeft nu vastgesteld dat de geconstateerde technische afwijking geen gevolgen heeft voor het zogenaamde ondergrondmodel, omdat de data afkomstig van de afwijkende instrumenten niet gebruikt zijn. Het ondergrondmodel wordt gebruikt voor berekeningen van de seismische dreiging en risico en ligt ten grondslag aan de KNMI-hazardmap. Er is dus ook geen effect op de eerder gepubliceerde versies van deze hazardmap. Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) zal dit nog evalueren.

In het nieuwe ondergrondmodel, dat in april 2019 verschijnt, worden wel meetgegevens van de versnellingsmeters gebruikt. Daarbij worden uiteraard de reeds gecorrigeerde versnellingsdata gebruikt. 

Het KNMI betreurt de situatie en heeft hiervoor eerder zijn excuses aangeboden. 

De technische afwijking had overigens geen invloed op het bepalen van de kracht (magnitude), aantal, tijdstip of locatie van een aardbeving. Hiervoor wordt een een apart netwerk van seismometers gebruikt dat losstaat van de versnellingsmeters. 

Veelgestelde vragen over de afwijking in de versnellingsmeters.

Recente nieuws- en klimaatberichten

  1. Hoe dragen vliegtuigstrepen bij aan de opwarming van de aarde?

    Vliegtuigen stoten CO2 uit en dragen daarmee bij aan de opwarming van het klimaat. Een minder bek...

    26 maart 2025 - Klimaatbericht
  2. Verbeterde windmetingen op Schiphol

    Een nieuw instrument op Schiphol moet de wind veel nauwkeuriger en ruimtelijker gaan meten. Daarm...

    24 maart 2025 - Nieuwsbericht
  3. Early Warning Centres wereldwijd

    De opwarming van de aarde zorgt voor steeds meer extreem weer. Tien jaar geleden is wereldwijd ge...

    21 maart 2025 - Nieuwsbericht
  4. Blauwe luchten vijf jaar na de corona-lockdown

    Tijdens het corona-voorjaar van 2020 maakten we melding van zeer blauwe luchten. Deze week waren ...

    21 maart 2025 - Klimaatbericht
Toon alle nieuws- en klimaatberichten