Uitleg over

Waarneemnetwerk KNMI

Het KNMI heeft de beschikking over een uitgebreid waarneemnetwerk. Op het land, op zee, in de lucht en vanuit de ruimte.

Om het klimaat te kunnen monitoren en een weersverwachting te kunnen opstellen, verzamelen meteorologen over de hele wereld waarnemingen en metingen. Dat doen ze op allerlei manieren. Het bekendst zijn de weerstations die metingen uitvoeren op land en op zee. Steeds vaker zijn die stations volledig geautomatiseerd.

Weerballonnen verrichten van onder naar boven metingen in de atmosfeer, in het zogenaamde 'verticale profiel'. Met de neerslagradar is te volgen waar en hoe hard het regent. Steeds frequenter wordt ook apparatuur in vliegtuigen gebruikt. Daarnaast neemt ook het belang van meetinstrumenten op satellieten toe.

Waarneemveld De Bilt
Waarneemveld De Bilt (Bron: Raymond Sluiter)

Verschillende meetsystemen

Het waarneemnetwerk waar het KNMI verantwoordelijk voor is, bestaat uit een brede verzameling van systemen:

  • De neerslagradars in Herwijnen en Den Helder. Gegevens afkomstig van deze radars vormen de basis voor de neerslagplaatjes op bijvoorbeeld het journaal en de site van Buienradar.
  • Het synoptisch meetnet voor de meting van wind, druk, zicht, temperatuur en wolkenhoogte. Meetlocaties bevinden zich zowel op het land, het Nederlands Continentaal Plat en op schepen.
  • Het bliksemdetectiesysteem om de plaats en het tijdstip van optredende bliksems te detecteren.
  • Het satelliet inwinsysteem, waarmee gegevens van diverse (polaire en geostationaire) satellieten wordt ontvangen.
  • Het seismologisch meetnet, waarmee het KNMI bevingen in de bodem in Nederland registreert.
  • Het neerslagnetwerk, bestaande uit 325 vrijwilligers die elke dag de neerslag meten en doorsturen naar het KNMI.
  • Het radiosondesysteem, waarmee elke dag twee keer een ballon wordt opgelaten. Onderaan deze ballon hangen meetinstrumenten voor het bepalen van bijvoorbeeld druk, temperatuur, positie, vochtigheid en ozon.

Daarnaast wisselt het KNMI gegevens uit met andere nationale instituten in de wereld. Voor deze gegevensuitwisseling zijn diverse communicatiesystemen beschikbaar.

Meer uitleg over

  • Vliegtuigen als weerstations

    Vliegtuigen als weerstations

    Vliegtuigen worden steeds vaker gebruikt voor meteorologische waarnemingen. Een internationaal programma zorgt voor automatisering van waarnemingen.
  • De satellietfoto toont een groot deel van de Grote Oceaan. Op een willekeurig tijdstip is hier een groot aantal schepen bezig met het verrichten van hun weerkundige waarnemingen. De posities van de schepen zijn herkenbaar aan de kleine rondjes.

    Scheepswaarnemingen

    Zeeën en oceanen nemen ongeveer 70 procent van het aardoppervlak in beslag. De processen in en boven zee zijn bepalend voor het weer.
Niet gevonden wat u zocht? Zoek in alle uitleg over